Hoe word je een goede manager?

In bedrijf
Hoe word je een goede manager?
Hoe word je een goede manager? Eigen foto

INGEZONDEN - Als je een baan krijgt als manager dan wordt er meer van je verwacht dan alleen maar het samen met je team goed uitvoeren van bepaalde werkzaamheden. 

Je bent ook leidinggevende en dat vereist bepaalde competenties. Er zijn verschillende stijlen van leidinggeven. Welke je daarvan toepast hangt af van de aard van het team. Het maakt een groot verschil of je te maken hebt met mensen die nadrukkelijk aansturing nodig hebben of met mensen die prima zelfstandig kunnen werken en die alleen op hoofdlijnen aangestuurd hoeven te worden.

Hoe ga je om met je team?

Een manager die op een goede manier omgaat met zijn team zal veel waardering krijgen. En als het goed is niet alleen van zijn eigen medewerkers maar ook van de directie. Als een team goed draait omdat de manager de aansturing op een goede manier doet, dan levert dat immers alleen maar voordelen op. Medewerkers die hun werk met plezier doen en die als er een probleem is gewoon naar hun leidinggevende durven te stappen om dat aan te kaarten. Wanneer je je als manager open opstelt en een laagdrempelig beleid voert, dan werpt dat zeker zijn vruchten af. Het zorgt ervoor dat je team voor jou door het vuur gaat en bereid is om een stap harder te lopen als dat nodig is.

De projectmanager

Een projectmanager is een manager die de leiding heeft over een project heeft. Dit kan een eigen medewerker zijn die tijdelijk geheel of gedeeltelijk wordt vrijgesteld voor het project. De werkgever kan een projectmanagement training aanbieden om deze medewerker te laten beschikken over de juiste competenties. Het kan ook zijn dat een bedrijf een externe projectmanager aantrekt die na afronding van het project weer vertrekt. Zo zijn er managers die van bedrijf naar bedrijf gaan om daar een reorganisatie te leiden of een leidinggevende te vervangen die langdurig afwezig is.

Zelfreflectie is belangrijk

Een goede leidinggevende moet in staat en bereid zijn om ook kritisch naar zichzelf te kijken. Een chef die toegeeft een fout te hebben gemaakt kan altijd op veel meer waardering rekenen dan een chef die stug volhoudt dat de fout bij iemand anders ligt terwijl iedereen weet dat dat niet zo is. Het opbouwen van krediet is heel belangrijk om een goede leidinggevende te zijn en ook te blijven. Het blijft altijd hard werken om het team als eenheid te laten functioneren. Daarbij maakt het natuurlijk wel verschil of je te maken hebt met mensen die grotendeels zelfstandig kunnen werken of mensen die nadrukkelijk leiding en aansturing nodig hebben. Bij de laatste categorie is er vaak ook meer afstand tussen leidinggevende en ondergeschikte. Maar ook in zo’n situatie kun je ervoor zorgen dat er een veilige werkomgeving is waarin iedereen zijn werk op een prettige manier kan doen en waar medewerkers indien nodig naar de chef stappen om een probleem te melden.

Bron: btrtrainingen.nl/